Opret faktura automatisering for e-conomic
I denne guide viser vi hvordan du laver en faktura automatisering i Storebuddy, hvis du benytter e-conomic
Opsætning af fakturaautomatisering for e-conomic
For at Storebuddy ved, hvordan dine salg skal bogføres, skal vi vide, hvordan salg betalt med forskellige betalingsmetoder skal bogføres i dit regnskabsprogram. Det gør du via det, vi kalder automatiseringer.
VIGTIGT
Du skal oprette én automatisering for hver betalingsmetode, som benyttes i din webshop. Hvis du eksempelvis tilbyder dine kunder at betale via kort, bankoverførsel eller EAN, skal der oprettes tre automatiseringer.
Du tilføjer en automatisering ved at logge ind i Storebuddy hvor du:
- Vælg din "forretning" nederst i venstre hjørne
- Klik på tandhjulet til højre på linjen
- Tryk på ''Fakturering'' og derefter klik på ''Automatiseringer''
- Tryk så på ''Tilføj regel'' og vælg ''Opret ekstern faktura''
- Klik så i 'Faktura automatisering' feltet og tryk '' + Tilføj''

Navn:
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine
automatiseringer.
Betalingsbetingelse:
Angiv den betalingsbetingelse som ønskes benyttet ved fakturaoprettelsen. Bemærk at listen med betalingsbetingelser hentes fra din e-conomic konto. Ønsker du at tilføje en betalingsbetingelse, skal den oprettes i e-conomic. Se mere her.
Angiv hvilken kundegruppe, der skal benyttes, når ikke eksisterende kunder oprettes i e-conomic (eksisterende kunder bevarer deres aktuelle kundegruppe og opdateres ikke).
Varegruppe for bogføring af salg af varer/ ydelser
Salg af varer og ydelser bogføres på denne regnskabskonto.
Varegruppe for bogføring af fragt
Fragtomkostninger, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskabskonto. Bemærk at fragtomkostningerne er momspligtig.
Varegruppe for opkrævede momsfrie gebyrer
Gebyrer, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskab
Dimension (afdeling)
Vælg en dimension (afdeling) hvis du ønsker dine salg bogført med afdelingskode (dimension) i e-conomic.
Billede: Eksempel fra Storebuddy
- Godkend kladde automatisk
Ved aktivering godkendes/bogføres fakturaen automatisk i regnskabsprogrammet når den overføres fra Storebuddy. Hvis dette fravælges overføres der en fakturakladde til regnskabsprogramet, som skal godkendes/bogførs manuelt i regnskabsprogrammet. - Send faktura via EAN til kunde
Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero oprette og sende fakturaen som e-faktura til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt. - B2B-validering
Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet. - Opdater kundedata
Ved aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystem. -
Automatisk registrere kunder som danske
Skal vi automatisk registrere kunder som danske, hvis der i webshoppen ikke er angivet, hvilket land de kommer fra?
-
Eksporter nul ordrer
Angiver om nulordrer oprettes i Economic
-
Fakturakontrol
Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy
-
Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl
Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring. -
Angiv ordrenummer i "Øvrig reference"
Ved aktivering vil ordrenummeret blive tilføjet i "Øvrig reference"