Gå til indhold
  • Der er ingen forslag, da søgefeltet er tomt.

Opret faktura automatisering for e-conomic

I denne guide viser vi hvordan du laver en faktura automatisering i Storebuddy, hvis du benytter e-conomic

Opsætning af fakturaautomatisering for e-conomic

For at Storebuddy ved, hvordan dine salg skal bogføres, skal vi vide, hvordan salg betalt med forskellige betalingsmetoder skal bogføres i dit regnskabsprogram. Det gør du via det, vi kalder automatiseringer

VIGTIGT

Du skal oprette én automatisering for hver betalingsmetode, som benyttes i din webshop. Hvis du eksempelvis tilbyder dine kunder at betale via kort, bankoverførsel eller EAN, skal der oprettes tre automatiseringer. 

Du tilføjer en automatisering ved at logge ind i Storebuddy hvor du:

  1. Vælg din "forretning" nederst i venstre hjørne 
  2. Klik på tandhjulet til højre på linjen 
  3. Tryk på ''Fakturering'' og derefter klik på ''Automatiseringer''
  4. Tryk så på ''Tilføj regel'' og vælg ''Opret ekstern faktura''
  5. Klik så i 'Faktura automatisering' feltet og tryk '' + Tilføj''


 

 

 Billede: Eksempel fra Storebuddy
 

 


Navn:
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine
automatiseringer.

Betalingsbetingelse:
Angiv den betalingsbetingelse som ønskes benyttet ved fakturaoprettelsen. Bemærk at listen med betalingsbetingelser hentes fra din e-conomic konto. Ønsker du at tilføje en betalingsbetingelse, skal den oprettes i e-conomic. Se mere her.

Fakturadesign:
Angiv hvilket fakturalayout der skal anvendes i e-conomics
 
Kundegruppe: 

Angiv hvilken kundegruppe, der skal benyttes, når ikke eksisterende kunder oprettes i e-conomic (eksisterende kunder bevarer deres aktuelle kundegruppe og opdateres ikke).

 
Varegruppe for...
 
VIGTIGT: Du skal være opmærksom på, at varegrupperne kun er gældende for produkter, som oprettes af Storebuddy. Eksisterer produkterne på forhånd, kan de være knytte til andre varegrupper end dem du har angivet nedenfor. Storebuddy opdaterer ikke varen, når der ovrføres en ordre med den pågældende vare.

Varegruppe for bogføring af salg af varer/ ydelser
Salg af varer og ydelser bogføres på denne regnskabskonto.

Varegruppe for bogføring af fragt
Fragtomkostninger, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskabskonto. Bemærk at fragtomkostningerne er momspligtig.

Varegruppe for opkrævede momsfrie gebyrer
Gebyrer, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskab


Dimension (afdeling)
Vælg en dimension (afdeling) hvis du ønsker dine salg bogført med afdelingskode (dimension) i e-conomic.
 
 
Dernæst har du forskellige valgmuligheder ift. hvordan fakturaen skal oprettes i regnskabsprogrammet.

Billede: Eksempel fra Storebuddy

  1. Godkend kladde automatisk

    Ved aktivering godkendes/bogføres fakturaen automatisk i regnskabsprogrammet når den overføres fra Storebuddy. Hvis dette fravælges overføres der en fakturakladde til regnskabsprogramet, som skal godkendes/bogførs manuelt i regnskabsprogrammet.

  2. Send faktura via EAN til kunde

    Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero oprette og sende fakturaen som e-faktura til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt.
  3. B2B-validering

    Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet.

  4. Opdater kundedata

    Ved aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
    Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystem.
  5. Automatisk registrere kunder som danske

    Skal vi automatisk registrere kunder som danske, hvis der i webshoppen ikke er angivet, hvilket land de kommer fra?

  6. Eksporter nul ordrer

    Angiver om nulordrer oprettes i Economic

  7. Fakturakontrol

    Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy

  8. Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl

    Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
    Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring.

  9. Angiv ordrenummer i "Øvrig reference"

    Ved aktivering vil ordrenummeret blive tilføjet i "Øvrig reference"