Gå til indhold
  • Der er ingen forslag, da søgefeltet er tomt.

Opret faktura automatisering for Billy

I denne guide viser hvordan du sætter en faktura automatisering op hvis benytter billy.

For at Storebuddy ved, hvordan dine salg skal bogføres, skal vi vide, hvordan salg betalt med forskellige betalingsmetoder skal bogføres i dit regnskabsprogram. Det gør du via det, vi kalder automatiseringer

VIGTIGT

Du skal oprette én automatisering for hver betalingsmetode, som benyttes i din webshop. Hvis du eksempelvis tilbyder dine kunder at betale via kort, bankoverførsel eller EAN, skal der oprettes tre automatiseringer. 

Du tilføjer en automatisering ved at logge ind i Storebuddy hvor du:

  1. Vælg din "forretning" nederst i venstre hjørne 
  2. Klik på tandhjulet til højre på linjen 
  3. Tryk på ''Fakturering'' og derefter klik på ''Automatiseringer''
  4. Tryk så på ''Tilføj regel'' og vælg ''Opret ekstern faktura''
  5. Klik så i 'Faktura automatisering' feltet og tryk '' + Tilføj''

Opsætning af fakturaautomatisering for Billy

Her opsættes der regler for hvilke ordrer, automatiseringen er gældende for. Alle automatiseringer er baseret på én specifik betalingsmetode i webshoppen. Så husk at den regel du opretter gælder for alle disse ordre.


Navn:
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine automatiseringer.

Betaling: 

Hvis du ønsker at udfylde betalingen, skal du her udfylde din bankkonto. Så kreditere vi 5810 tilgode hos kunder, og debitere din bank.

Vælg betalingsbetingelse:
Angiv den betalingsbetingelse som ønskes benyttet ved fakturaoprettelsen. Bemærk at listen med betalingsbetingelser hentes fra din billy-konto 

Antal dages kredit:
Her skal fastsætte, hvor mange dages kredit kunden skal have, når de betaler med den betalingsmetode, som automatiseringen er gældende for.
 
 
Dernæst har du forskellige valgmuligheder ift. hvordan fakturaen skal oprettes i regnskabsprogrammet.

Billede: Eksempel fra Storebuddy

  1. Godkend kladde automatisk

    Ved aktivering godkendes fakturaen automatisk - hvilket betyder, at salget reelt bogføres. Alternativ efterlades en kladde i fakturaoversigten, hvorved bogføringen først effektueres ved manuel godkendelse af fakturaen i regnskabsprogrammet.

  2. Send faktura til kunde

    Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero sende fakturaen til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt.

  3. B2B Validering
    Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet
  4. Opdatér kundedataVed aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
    Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystemet.

  5. Automatisk registrere kunder som danske

    Her kan du vælge, om vi skal oprette kunden med landekoden DK, hvis der ikke er angivet et land på kunden på ordren. Det er oftest relevant, når der er tal om POS-salg, hvor der der ikke altid er knyttet en kunde til salget.

    Hvis der er landekode på alle salg er indstillingen overflødig, da landekoden fra ordren vil blive benyttet.
  6. Eksporter nul ordrer

    Angiver om nulordrer oprettes i Billy

  7. Fakturakontrol

    Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy

  8. Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl

    Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
    Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring.

  9. Indtægtskategori for...

    VIGTIGT: Du skal være opmærksom på, at indtægtskategorierne kun er gældende for produkter, som oprettes af Storebuddy. Eksisterer produkterne på forhånd, kan de være knytte til andre indtægtskategorier end dem du har angivet nedenfor. Storebuddy opdaterer ikke varen, når der ovrføres en ordre med den pågældende vare.

    Indtægtskategori for bogføring af salg af varer/ ydelser
    Salg af varer og ydelser bogføres på denne konto. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy (matchet sker på varenummer/SKU)

    Indtægtskategori for bogføring af fragt
    Fragtomkostninger, som pålægges kunden, bogføres på denne konto. Bemærk at fragtomkostningerne er momspligtige. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy.

    Indtægtskategori for opkrævede momsfrie gebyrer
    Gebyrer, som pålægges kunden, bogføres på denne konto. Det bemærkes, at gebyrerne angives værende momsfrie. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy.