Shopify arbejder med følgende ordrestatus (listen stammer fra denne Shopify side):
- Pending: The payments are pending. Payments might fail in this state. Check again to confirm whether the payments have been paid successfully.
- Authorized: The payments have been authorized.
- Partially_paid: The order have been partially paid.
- Paid: The payments have been paid.
- Partially_refunded: The payments have been partially refunded.
- Refunded: The payments have been refunded.
- Voided: The payments have been voided.
Herunder kan du se, hvilken status vi anbefaler at du vælger, alt efter hvilken betalingsmetode, der er tale om.
TIP: Har du brug for at tilføje en status til en eksisterende automatisering, kan du følge guiden: Ret automatisering
Salg som betales kontant eller med kort
Hvis der er tale om ordrer, som skal faktureres (bogføres), når ordren betales - hvilket er tilfældet når kunden betaler kontakt eller via kreditkort - anbefaler vi, at du vælger følgende statuser:
- Paid
- Partially_paid
- Partially_refunded
- Refunded
Årsagen til, at vi anbefaler at angive Refunded og Partially_refunded er, at vi "kun" henter salg fra Shopify hver halve time. Det kan derfor ske, at et salg enten helt eller delvist er refunderet inden vi modtager ordren første gang. Hvis du kun angiver Paid, som status vil ordren derfor ikke blive bogført.
Tilsvarende anbefaler vi angive Partially_paid således salget bogføres selvom hele ordren endnu ikke er betalt. Du skal dog vælge opmærksom på, at der afhængig af din Shopify opsætning kan være tilfælde, hvor du manuelt skal korrigere omsætning og betalinger. Se mere i guiden: Hvordan bogfører i Shopify-ordrer med status Partially Paid?
Salg som betales via faktura m/forfald
Ved salg hvor kunden skal betale via faktura - og derfor skal modtage denne inden vare afsendes - anbefaler vi, at du vælger status:
- Pending
- Authorized