For at Storebuddy ved, hvordan dine salg skal bogføres, skal vi vide, hvordan salg betalt med forskellige betalingsmetoder skal bogføres i dit regnskabsprogram. Det gør du via det, vi kalder automatiseringer.
VIGTIGT
Du skal oprette én automatisering for hver betalingsmetode, som benyttes i din webshop. Hvis du eksempelvis tilbyder dine kunder at betale via kort, bankoverførsel eller EAN, skal der oprettes tre automatiseringer.
Du tilføjer en automatisering ved at logge ind i Storebuddy hvor du:
- Vælg din "forretning" i drop-down menuen øverst til højre
- Klik på "Bogføring"
- Klik på "Indstillinger"
- Tryk på "Håndtering af salg til betaling via kontooverførsel eller FI-kort (herunder afsendelse af EAN-faktura)"
- Klik på "Tilføj automatisering"
Opsætning af fakturaautomatisering for Dinero
Her opsættes der regler for hvilke ordrer, automatiseringen er gældende for. Alle automatiseringer er baseret på én specifik betalingsmetode i webshoppen. Så husk at den regel du opretter gælder for alle disse ordre.
- Butik
I flere webshopsystemer - fx Shopify og Magento - er det muligt, at have flere såkaldte butikker i samme webshop-modul. Du skal derfor vælge den butik, som den aktuelle automatisering skal gøres sig gældende for. - Betalingsmetode
Her skal du angive, hvilken betalingsmetode, den aktuelle automatisering skal gælde for. Listen over betalingsmetoderne bliver hentet direkte fra dit webshop-system. - Ordrestatus
Her skal du angive, hvilke status ordren skal have i webshoppen for at Storebuddy må overføre den til regnskabsprogrammet. - Navn
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine automatiseringer.
Er du i tvivl om, hvilken status du skal vælge, kan du klikke på dit system på listen herunder:
- Shopify
- WooCommerce
- Magento
- Prestashop
Dernæst har du forskellige valgmuligheder ift. hvordan fakturaen skal oprettes i regnskabsprogrammet.
Billede: Eksempel fra Storebuddy
- Godkend kladde automatisk
Ved aktivering godkendes/bogføres fakturaen automatisk i regnskabsprogrammet når den overføres fra Storebuddy. Hvis dette fravælges overføres der en fakturakladde til regnskabsprogramet, som skal godkendes/bogførs manuelt i regnskabsprogrammet. - Send faktura via e-mail til kunde
Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero sende fakturaen til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt. - Send faktura via EAN til kunde
Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero oprette og sende fakturaen som e-faktura til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt. - Betaling
-
Er der er tale om en betalingsmetode i webshoppen, der vedrører Kreditkort så skal du angive kontoen "Fordeling af betalinger", eller en tilgodehavende konto der vedrører indløseren. Har du ikke oprettet fordelingskonto endnu finder du hjælp i guiden: Opret "Konto til fordeling af betalinger".
- Netto vælges hvis det er en almindelig faktura med forfald, efter et specifikt antal dage.
- Løbende måned vælges, hvis man ønsker løbende måned + X antal dage
-
- Antal dages kredit
Her skal fastsætte, hvor mange dages kredit kunden skal have, når de betaler med den betalingsmetode, som automatiseringen er gældende for.
Ekstra muligheder
- B2B-validering
Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet. - Opdater kundedata
Ved aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystem. - Automatisk registrere kunder som danske
Her kan du vælge, om vi skal oprette kunden med landekoden DK, hvis der ikke er angivet et land på kunden på ordren. Det er oftest relevant, når der er tal om POS-salg, hvor der der ikke altid er knyttet en kunde til salget.
Hvis der er landekode på alle salg er indstillingen overflødig, da landekoden fra ordren vil blive benyttet. -
Eksporter nul ordrer
Angiver om nulordrer oprettes i Dinero
-
Fakturakontrol
Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy
-
Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl
Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring. - Vis varenumre på faktura
Hvis du ønsker, at vi skal indsætte dine varenumre på fakturalinjerne i Dinero, skal du takke ja.
Opsætning af fakturaautomatisering for e-conomic
- Butik
I flere webshopsystemer - fx Shopify og Magento - er det muligt, at have flere såkaldte butikker i samme webshop-modul. Du skal derfor vælge den butik, som den aktuelle automatisering skal gøres sig gældende for. - Betalingsmetode
Her skal du angive, hvilken betalingsmetode, den aktuelle automatisering skal gælde for. Listen over betalingsmetoderne bliver hentet direkte fra dit webshop-system. - Ordrestatus
Her skal du angive, hvilke status ordren skal have i webshoppen for at Storebuddy må overføre den til regnskabsprogrammet. - Navn
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine automatiseringer.
Er du i tvivl om, hvilken status du skal vælge, kan du klikke på dit system på listen herunder:
- Shopify
- WooCommerce
- Magento
- Prestashop
Dernæst har du forskellige valgmuligheder ift. hvordan fakturaen skal oprettes i regnskabsprogrammet.
Billede: Eksempel fra Storebuddy
- Godkend kladde automatisk
Ved aktivering godkendes/bogføres fakturaen automatisk i regnskabsprogrammet når den overføres fra Storebuddy. Hvis dette fravælges overføres der en fakturakladde til regnskabsprogramet, som skal godkendes/bogførs manuelt i regnskabsprogrammet. - Send faktura via EAN til kunde
Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero oprette og sende fakturaen som e-faktura til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt. - B2B-validering
Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet. - Opdater kundedata
Ved aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystem. -
Automatisk registrere kunder som danske
Skal vi automatisk registrere kunder som danske, hvis der i webshoppen ikke er angivet, hvilket land de kommer fra?
-
Eksporter nul ordrer
Angiver om nulordrer oprettes i Economic
-
Fakturakontrol
Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy
-
Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl
Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring. -
Angiv ordrenummer i "Øvrig reference"
Ved aktivering vil ordrenummeret blive tilføjet i "Øvrig reference"
- Betalingsbetingelse
Angiv den betalingsbetingelse som ønskes benyttet ved fakturaoprettelsen. Bemærk at listen med betalingsbetingelser hentes fra din e-conomic konto. Ønsker du at tilføje en betalingsbetingelse, skal den oprettes i e-conomic. Se mere her. -
FakturadesignAngiv hvilket fakturalayout der skal anvendes i e-conomics
- Kundegruppe
Angive hvilken kundegruppe, der skal benyttes, når ikke eksisterende kunder oprettes i e-conomic (eksisterende kunder bevarer deres aktuelle kundegruppe og opdateres ikke). - Varegruppe for...
VIGTIGT: Du skal være opmærksom på, at varegrupperne kun er gældende for produkter, som oprettes af Storebuddy. Eksisterer produkterne på forhånd, kan de være knytte til andre varegrupper end dem du har angivet nedenfor. Storebuddy opdaterer ikke varen, når der ovrføres en ordre med den pågældende vare.
Varegruppe for bogføring af salg af varer/ ydelser
Salg af varer og ydelser bogføres på denne regnskabskonto.Varegruppe for bogføring af fragt
Fragtomkostninger, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskabskonto. Bemærk at fragtomkostningerne er momspligtig.Varegruppe for opkrævede momsfrie gebyrer
Gebyrer, som pålægges kunden, bogføres på denne regnskabskonto. - Dimension (afdeling)
Vælg en dimension (afdeling) hvis du ønsker dine salg bogført med afdelingskode (dimension) i e-conomic.
Opsætning af fakturaautomatisering for Billy
Her opsættes der regler for hvilke ordrer, automatiseringen er gældende for. Alle automatiseringer er baseret på én specifik betalingsmetode i webshoppen. Så husk at den regel du opretter gælder for alle disse ordre.
- Butik
I flere webshopsystemer - fx Shopify og Magento - er det muligt, at have flere såkaldte butikker i samme webshop-modul. Du skal derfor vælge den butik, som den aktuelle automatisering skal gøres sig gældende for. - Betalingsmetode
Her skal du angive, hvilken betalingsmetode, den aktuelle automatisering skal gælde for. Listen over betalingsmetoderne bliver hentet direkte fra dit webshop-system. - Ordrestatus
Her skal du angive, hvilke status ordren skal have i webshoppen for at Storebuddy må overføre den til regnskabsprogrammet. - Navn
Her kan du give et navn på automatiseringen. Navnet vil fremgå på listen over dine automatiseringer.
Er du i tvivl om, hvilken status du skal vælge, kan du klikke på dit system på listen herunder:
- Shopify
- WooCommerce
- Magento
- Prestashop
Dernæst har du forskellige valgmuligheder ift. hvordan fakturaen skal oprettes i regnskabsprogrammet.
Billede: Eksempel fra Storebuddy
- Godkend kladde automatisk
Ved aktivering godkendes fakturaen automatisk - hvilket betyder, at salget reelt bogføres. Alternativ efterlades en kladde i fakturaoversigten, hvorved bogføringen først effektueres ved manuel godkendelse af fakturaen i regnskabsprogrammet. - Send faktura til kunde
Her kan du vælge om vi automatisk skal bede Dinero sende fakturaen til kunden, når den er blevet oprettet og godkendt. - Betaling
-
Er der er tale om en betalingsmetode i webshoppen, der vedrører Kreditkort så skal du angive kontoen "Fordeling af betalinger", eller en tilgodehavende konto der vedrører indløseren. Har du ikke oprettet fordelingskonto endnu finder du hjælp i guiden: Opret "Konto til fordeling af betalinger".
- Netto vælges hvis det er en almindelig faktura med forfald, efter et specifikt antal dage.
- Løbende måned vælges, hvis man ønsker løbende måned + X antal dage
-
- Vælg betalingsbetingelse
Angiv den betalingsbetingelse som ønskes benyttet ved fakturaoprettelsen. Bemærk at listen med betalingsbetingelser hentes fra din billy-konto - Antal dages kredit
Her skal fastsætte, hvor mange dages kredit kunden skal have, når de betaler med den betalingsmetode, som automatiseringen er gældende for. - B2B Validering
Ved aktivering bogføres salg som B2B-salg, hvis kundedata indeholder et CVR- eller EAN-nummer eller et virksomhedsnavn. Aktiveres funktionen ikke, bogføres salg som B2C-salg. Bemærk at kundetypen er afgørende for momssatsen, hvis du sælger til udlandet - Opdatér kundedataVed aktivering opdateres kundeinfo i regnskabsprogrammet, hvis der er afvigelser mellem kundeinfo i salgskanalen og regnskabsprogrammet.
Bemærk at kundetypen - privat/virksomhed - ikke kan ændres på kunder, der eksisterer i regnskabssystemet. - Automatisk registrere kunder som danske
Her kan du vælge, om vi skal oprette kunden med landekoden DK, hvis der ikke er angivet et land på kunden på ordren. Det er oftest relevant, når der er tal om POS-salg, hvor der der ikke altid er knyttet en kunde til salget.
Hvis der er landekode på alle salg er indstillingen overflødig, da landekoden fra ordren vil blive benyttet. -
Eksporter nul ordrer
Angiver om nulordrer oprettes i Billy
-
Fakturakontrol
Ved aktivering analyseres fakturaen automatisk for momsfejl og afrundingsdifferencer. Opdages en fejl godkendes fakturaen ikke, men efterlades som fakturakladde. Den markeres også som "Mislykket" i Storebuddy
-
Slet fakturakladder hvor fakturakontrollen finder fejl
Angiv hvorvidt fakturakladder skal slettes, hvis Storebuddy finder fejl i data (eksempelvis fejl i webshoppens momsberegning).
Det anbefales, at fakturakladder annulleres således salgsdata kan tilrettes i salgskanal-systemet - med efterfølgende automatisk genstart af bogføring. - Indtægtskategori for...
VIGTIGT: Du skal være opmærksom på, at indtægtskategorierne kun er gældende for produkter, som oprettes af Storebuddy. Eksisterer produkterne på forhånd, kan de være knytte til andre indtægtskategorier end dem du har angivet nedenfor. Storebuddy opdaterer ikke varen, når der ovrføres en ordre med den pågældende vare.Indtægtskategori for bogføring af salg af varer/ ydelser
Salg af varer og ydelser bogføres på denne konto. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy (matchet sker på varenummer/SKU)Indtægtskategori for bogføring af fragt
Fragtomkostninger, som pålægges kunden, bogføres på denne konto. Bemærk at fragtomkostningerne er momspligtige. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy.Indtægtskategori for opkrævede momsfrie gebyrer
Gebyrer, som pålægges kunden, bogføres på denne konto. Det bemærkes, at gebyrerne angives værende momsfrie. Bemærk at den valgte indtægtskategori ikke bliver opdatertet, hvis produktet allerede eksisterer i Billy.