Hvorfor er der forskel mellem den moms min shop og mit regnskabsprogram beregner?

Hvorfor er der forskel mellem den moms min shop og mit regnskabsprogram beregner?

Grundlæggende skyldes det, at de to systemer ikke har samme indstillinger for, hvordan momsen, valuta, rabatter beregnes. Derudover afrunder regnskabsprogrammer ofte til to decimaler, men flere webshops kan håndtere langt flere decimaler.  

Ofte skyldes det også, at momsopsætningen er forkert / mangelfuld i shop-systemet. Alternativt er der noget galt med opsætningen i regnskabsprogrammet. Den konkrete årsag kræver ofte en gennemgang af de ordrer der er fejlet samt af shop- og regnskabssystemet.

Sådan får du salgene bogført 

Der er flere forskellige mulige løsninger, som vi gennemgår herunder.

  1. Øverfør som fakturakladder og ret dem i regnskabsprogrammet: Hvis du få salgene overført som fakturakladder, kan du lave de rettelser du ønsker, hvorfor de kan godkendes. Du kan se, hvordan du får oprettet en fakturakladde i guiden: Hvordan overfører jeg et salg, der kræver handling, som fakturakladde?

  2. Deaktiver validering og bogfør med afvigelser: Du kan i opsætningen af dine automatiseringer deaktivere at Storebuddy skal kontrollere at der er overensstemmelse mellem ordre- og fakturatotalen (og derfor også momsen).

    Hvis du fravælger denne service, vil alle fakturaer automatisk blive godkendt - uagtet eventuelle differencer.

    Når ændringen er gemt, kan du genstarte bogføringen af de berørte ordrer ved at klikke dig ind på ordrerne i Storebuddy og klikke på "Genstart automatisk bogføring" (se evt. guiden:Hvordan genstarter jeg bogføringen af en ordre? ).

    Drejer det sig om mange salg kan du skrive til os, så kan vi sætte et job i gang, så kan tage alle berørte ordrer (:

    Ønsker du at deaktivere valideringen, kan du følge denne nedenstående:

    • Gå til Mine forretninger > Vælg forretning
    • Opsætning > Bogføring #salg
    • Klik på Vis mere, på den automatisering, som du ønsker at rette
    • Klik på Ret automatisering
    • Klik på Storebuddy ekstra ydelser
    • Har deaktiverer begge valgmuligheder 
    • Herefter gemmes.

  3. Hvis webshoppen har opkrævet korrekt moms, skal du ændre opsætningen i regnskabsprogrammet, således dit regnskabsprogram opkræver korrekt moms.

    Når opsætningen er tilrettet i regnskabsprogrammet, kan du genstarte bogføringen af salgene i Storebuddy-app'en (se evt. guiden:Genstart bogføring af ordre).