Opsætning af momsopkrævning i Shopify

I Shopify kan du under momsindstillinger angive, hvorvidt dine priser er angivet inklusive moms ("Settings" > "Taxes").

Sælger du udelukkende i Danmark samt til private i EU, kan du frit vælge, hvorvidt du vil angive dine priser inklusive eller eksklusive moms.

Sælger du til lande uden for EU, eller til virksomheder i EU, anbefaler vi, at du angiver dine priser eksklusive moms -begyndelse følger.

shopify_taxe_settings-1024x420.png

Hvorfor anbefaler i, at jeg angiver, at mine priser er eksklusive moms?

Årsagen til at du  bør angive priserne eksklusive moms er, at hvis du angiver, at alle dine priser er anført inklusive moms, og du sælger et produkt til 1000 kroner til fx Danmark, så er siger Shopify, at salgsprisen er 1000 kroner inklusive moms hvoraf 200 kroner er moms.

Sælges samme produkt til en virksomhed inden for EU, eller til et land uden for EU, beregnes totalen ligeledes til 1.000 kroner Dog er momsen heraf nul kroner.

Det er desværre forkert, da salget jf. reglerne skal være momsfrit, hvilket betyder at kunden kun skulle have betalt 800 kroner for varen.

Vælger du at angive dine priser eksklusive moms, har det desværre den uheldige konsekvens, at Shopify på salgssiden viser dine produkter eksklusive moms indtil kunden går til checkout.

Det er umiddelbart ikke den foretrukne løsning, da fx danske kunder forventer at se priserne angivet inklusive moms.

Der findes dog en løsning, som sikrer, at du kan vise dine priser inklusive moms, men det kræver en ændring af dine templates. Du kan læser mere omkring løsningen i denne officielle Shopify-tråd.

Sælger du udelukkende i Danmark og/eller til private i EU er det problemfrit at angive priserne inklusive moms.

B2B-salg inden for EU

Shopify skelner desværre ikke mellem B2C- og B2B-salg. Det betyder, at der fejlagtigt opkræves moms på B2B-salg inden for EU.

Det skal nævnes, at du i Shopify har mulighed for at angive, at en kunde er momsfritaget (Customer is tax exempt). Men hvis kunden allerede har afgivet en ordre korrigeres den  ikke automatisk.

Der eksisterer en Shopify-plugin, som efter sigende kan afhjælpe problemstillingen ved at lade B2B-kunder indtaste deres VAT-nummer før salget gennemføres.

-> Du kan læse mere om Exemptify's plugin her.

Opsætning

Herunder finder du vores guide til, hvordan vi anbefaler, at du konfigurerer din Shopify-webshop.

Produkter

Først og fremmest er det vigtigt, at alle oprettede produkter og fragtmetoder er angivet til at være momspligtige. Det er kun betalingsgebyrer, der er momsfritaget.

Momsrater

Når du opsætter dine moms-satser i Shopify, bør de 28 EU-lande være angivet med en momssats på 25%. Mens raterne på resten af verden sættes til 0%. Har du kun salg til Danmark, kan du nøjes med at angive momssatsen for Danmark. Hele EU-listen fremgår herunder.

  • Slovakiet (SK)
  • Slovenien (SI)
  • Sverige (SE)
  • Rumænien (RO)
  • Portugal (PT)
  • Polen (PL)
  • Holland (NL)
  • Malta (MT)
  • Letland (LV)
  • Luxembourg (LU)
  • Litauen (LT)
  • Italien (IT)
  • Irland (IE)
  • Ungarn (HU)
  • Kroatien (HR)
  • Frankrig (FR)
  • Finland (FI)
  • Spanien (ES)
  • Estland (EE)
  • Danmark (DK)
  • Tyskland (DE)
  • Tjekkiet (CZ)
  • Cypern (CY)
  • Bulgarien (BG)
  • Belgien (BE)
  • Østrig (AT)
  • Grækenland (GR)
  • Storbritannien (GB)

Landene skal opsættes til 25% moms, ved mindre du er registrert for One Stop Shop Moms, som du kan læse mere om her:

One Stop Shop

 

Til nørderne.

Når vi - Storebuddy - henter ordresdata i Shopify, er det angivet, hvorvidt priserne er angivet inklusive moms. Det sker via attributten order.taxes_included.

Hvis momsen er inkluderet i priserne (dvs. taxes_included = true), så angiver vi produktsalgsprisen inklusiv moms til den pris, der er angivet direkte på ordrelinien (order.line_items.price). Prisen eksklusive moms bliver da beregnet som order.line_items.price x 0.80.

I tilfælde, hvor momsen ikke er inkluderet gemmer vi prisen, som værende eksklusive moms, hvorved prisen inklusive moms bliver order.line_items.price x 1.25.