Håndtering af ordrer, som er betalt, men har status authorized i Shopify

Hvad gør man hvis ens ordre er betalt, men har status "authorized"

Ind i mellem sker der fejl i integrationen mellem en betalingsgateway (fx QuickPay) og Shopify. Det kan eksempelvis resultere I, at en ordre rent faktisk er betalt, selvom der i Shopify står at ordren er ubetalt. 

Hvis man på ny forsøger at registrere ordren betalt i Shopify, melder Shopify, at der er sket en fejl i betalingen af ordren. 

Derved forbliver ordren markeret ubetalt (authorized). Det er dog ikke hensigtsmæssigt for bogføringen, da omsætningen først skal bogføres, når ordren er markeret betalt. 

Undgå at benytte "manual" som betalingsmetode

Den eneste måde at få ordren til at skifte status til betalt (paid), er ved at tilknytte en manuel betaling. Her ser vi desværre ofte, at der knytte en betaling ved hjælp af betalignsmetoden "manual". 

Det er ikke optimalt, da den ofte benyttes i andre sammenhænge, og denne betalingsmetode derfor er opsat til at blive bogført. Det resulterer i, at der nu er to betalinger knyttet til ordren - da den oprindelige betaling jo var gennemført. 

Oprettet en betalingsmetode til formålet

Det rigtige at gøre er derimod at oprette en ny betalingsmetode i Shopify (se videoen herunder). Denne metode navngives status_from_authorized_to_paid. Ved hjælp af denne navngivning er det muligt at se, at den respektive betaling alene er gennemført for at ændre status. 

I Storebuddy-app'en afmeldes betalingsmetoden, således disse transaktioner ikke bogføres.