Når du opretter en ny Storebuddy-konto eller hvis der er knas med forbindelsen til dit regnskabsprogram, kan der opstå tilfælde, hvor et bogføringsjob skal genstartes manuelt.
Herunder gennemgår vi, hvor du filterer, hvad der burde være overført til regnskabsprogrammet samt hvordan du starter eller genstarter overførslen.
Når ordrer oprettes eller opdateres i din salgskanal, så gennemgår Storebuddy hvorvidt ordren er klar til, at blive bogført på baggrund af ordrens aktuelle status i salgskanalen
Hvis ordren er klar til bogføring starter bogføringsprocessen automatisk.
Genstart bogføring
Ind i mellem sker det, at der ligger salg, hvor bogføringsprocessen er standset. Det kan skyldes, at den månedlige bogføringskvote var opbrugt, eller der ikke kunne skabes forbindelse med dit regnskabsprogram. Det kan f.eks. også være sket, at du har tilføjet en ny betalingsmetode i din webshop, som du ikke har sat op i Storebuddy endnu.
Når der sker en fejl og bogføringsprocessen ikke er fuldendt markeres ordre med label med teksten Mislykket.
Ved disse ordrer, skal bogføringsprocessen genstartes manuelt. Du kan starte/genstarte bogføringsprocessen, således Storebuddy forsøger at bogføre ordren.
Starte/Genstarte bogføring
Gælder "Salg" (ordrer) og "refunderinger" (kreditnotaer)
Er du ny i Storebuddy, så kan der være ordrer der skal overføres til regnskabsprogrammet manuelt.
1. Gå til > "Konto" øverst til venstre i Storebuddy
2. Vælg den pågældende "forretning"
3. I sidemenuen til venstre vælger du "bogføring"
4. Vælg "Salg"
5. Markér alle ved at sætte flueben i boksen ved siden af "Ordre no."
5. Vælg "Bogfør"
Storebuddy vil nu overføre ordrerne til regnskabsprogrammet
Køsystem
Regnskabsprogrammernes API'er tildeler nogen gange samme bilagsnummer til to forskellige ordrer, hvis de bliver overført for hurtigt. Derfor har vi bygget et kø-system, så vi er sikre på at ordrenumre i din webshop ikke blandes sammen på de samme bilagsnumre i regnskabsprogrammerne.
Hvad betyder det, når min ordre er "sat i kø"?
Når en ordre er sat i kø, betyder det at vi har startet overførslen og - eventuelt bogføringen af ordren (afhænger af din opsætning).
Derfor gør vi opmærksom på, hvilke ordre der aktuelt behandles af Storebuddys kø-system. At ordren er sat i kø betyder ikke den er blokeret. Det betyder at den er ved at bliver overført.
Når en ordre er sat i kø vil du nu se et ikon ude til højre i salgsoversigten. Se nedenstående:
Holder du musen henover ikonet vil du kunne se hvornår du har igangsat overførsel/bogføring af ordren.
Hvis du er ny kunde, så kan der være betalinger der skal overføres manuelt, eller betalinger der skal "låses op". Her vil der fremgå et låseikon på betalingslinjen, som du kan trykke på. Ligeledes kan der være fejl i nogle betalinger, som betyder bogføring skal genstartes. Du kan følge nedenstående guide for at se hvordan du starter bogføring af betalinger.
1. Gå til > "Konto" øverst til venstre i Storebuddy
2. Vælg den pågældende "forretning"
3. I sidemenuen til venstre vælger du "bogføring"
4. Vælg "betalinger" > og "Betalingsgateway"
5. Markér alle ved at sætte flueben i boksen ved siden af "Betalings id"
6. Vælg "Bogfør"
VIGTIGT: Husk at den tilbagebetaling der er foretaget også skal bogføres. Det gøre via menupunktet Tilbagebetalinger.
Er salget bogført via fakturaoprettelse?
Er det oprindelige salg bogført ved at vi har oprettet en faktura, i dit regnskabsprogram, kan du benytte regnskabsprogrammets krediteringsfunktion. Nedenfor finder du guides til, hvordan det klares:
Når du skal bogføre dine udbetalinger, skal du logge ind i Storebuddy, og klikke på udbetalinger i menuen.
1. Gå til > "Konto" øverst til venstre i Storebuddy
2. Vælg den pågældende "forretning"
3. I sidemenuen til venstre vælger du "bogføring"
4. Vælg "udbetalinger"
Du mødes nu af en oversigt over de udbetalinger Storebuddy har importeret. I oversigten kan du blandt andet se, hvorvidt udbetalingen er bogført eller om den afventer.
Når du klikker dig ind på en udbetaling, som endnu ikke er bogført, kommer du til en ny side, hvor alle detaljerne for udbetalingen fremgår.
5. Klik på en udbetaling
6. Tryk på "bogfør"
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.